Grote stijging in bezoekersaantallen ZwangerWijzer na Week van Gezond Zwanger Worden
10 maart 2025
De eerste Week van Gezond Zwanger Worden, georganiseerd door Kansrijke Start in 2024, heeft voor een enorme boost in de bekendheid van ZwangerWijzer gezorgd. Een zo gezond mogelijke voorbereiding op een zwangerschap is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mensen met een kinderwens zijn zich niet bewust van de factoren die een rol spelen bij het zwanger worden en de ontwikkeling van het ongeboren kind.
ZwangerWijzer helpt hen zich goed voor te bereiden op een zwangerschap door inzicht te geven in mogelijke risicofactoren en gerichte adviezen te bieden. Door vragen in te vullen op ZwangerWijzer kunnen zij nagaan of er sprake is van risicofactoren. Indien nodig krijgen zij concrete zelfhulpadviezen en ‘informatie op maat’ over de mogelijke gevolgen en het belang van actie vóór de zwangerschap. Daarnaast kunnen zij het advies krijgen om contact op te nemen met een huisarts, verloskundige, apotheker, bedrijfsarts of behandelend medisch specialist voor een preconceptieconsult.
Van 17 tot en met 21 juni 2024 vonden in het hele land activiteiten plaats om het belang van een gezonde start onder de aandacht te brengen bij zowel professionals als mensen met een kinderwens. Een van de acties was het opnieuw onder de aandacht brengen van ZwangerWijzer. Dit heeft geresulteerd in een verdubbeling van het aantal bezoekers. In 2024 bezochten bijna 110.000 mensen de website, terwijl dit in de periode 2019-2023 schommelde tussen de 51.000 en 62.000. Vooral in juni was een opvallende piek zichtbaar, direct aansluitend op de campagneweek.
Naast het bekijken van de website, vulden ongeveer 33.000 mensen de vragenlijst in. Dit aantal is vergelijkbaar met voorgaande jaren, wat suggereert dat de extra bezoekers voornamelijk rondgekeken hebben. Het is echter niet bekend of dit voornamelijk professionals of mensen met een kinderwens waren.
Een ander belangrijk effect van de campagneweek is te zien bij de groep die toestemming gaf om hun geanonimiseerde data te delen voor wetenschappelijk onderzoek. Ook hier was een duidelijke piek te zien in juni 2024, in lijn met de algemene toename in bezoekersaantallen.

De Week van Gezond Zwanger Worden heeft laten zien hoe gerichte campagnes kunnen bijdragen aan meer bewustwording over het belang van een gezonde start. De uitdaging voor de komende jaren is om deze groeiende interesse om te zetten in daadwerkelijke actie en meer betrokkenheid bij preconceptiezorg.