Informatie gebundeld over PREM Geboortezorg

25 augustus 2022

https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/prem-geboortezorg/

Vanaf 1 januari 2023 gaan we op een nieuwe, betere manier cliëntervaringen meten in de geboortezorg. Alle zorgverleners kunnen nu feedback van de cliënt krijgen over de geboden zorg. De zorgverleners kunnen van deze ervaringen leren en zo (de kwaliteit van) hun zorg verbeteren. De partijen in de geboortezorg hebben samen een landelijke vragenlijst ontwikkeld, de Patient Reported Experience Measure, ofwel de PREM Geboortezorg. We bieden deze vragenlijst aan elke kraamvrouw aan. Het is een korte vragenlijst over wat belangrijk is voor de kraamvrouw (de cliënt) en zinvol voor de zorgverlener. We stellen vragen over de ervaringen met de zorg, voor elk van de organisaties waarvan door de cliënt zorg is ontvangen: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie. De cliënten beantwoorden de vragen op een eenvoudige 10 puntschaal met smileys. Tot slot vragen we naar complimenten en verbeterpunten. Om je te informeren over de PREM Geboortezorg, maakten we een speciale pagina met achtergronden, veelgestelde vragen en uitleg.


Lees ook

4 februari 2025
Kwaliteit

Aanlevering indicatoren geboortezorg 2024

Namens de werkgroep indicatoren integrale geboortezorg informeren wij jullie over de aanlevering van de indicatoren over verslagjaar 2024. In oktober...
23 januari 2025
Kwaliteit

Denk mee over verbetertrajecten Waardegedreven zorg

Binnen Linnean wordt ingezet op het leveren van Waardegedreven zorg. Binnen ziekenhuizen in Nederland wordt hier op verschillende manieren en...
9 januari 2025
Kwaliteit

Op weg naar passende kraamzorg met een nieuwe indicatiemethodiek

Momenteel krijgen niet alle kraamgezinnen de kraamzorg die zij nodig hebben. Dit komt doordat de huidige indicatiemethodiek van de kraamzorg...