Informatie gebundeld over PREM Geboortezorg

25 augustus 2022

https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/prem-geboortezorg/

Vanaf 1 januari 2023 gaan we op een nieuwe, betere manier cliëntervaringen meten in de geboortezorg. Alle zorgverleners kunnen nu feedback van de cliënt krijgen over de geboden zorg. De zorgverleners kunnen van deze ervaringen leren en zo (de kwaliteit van) hun zorg verbeteren. De partijen in de geboortezorg hebben samen een landelijke vragenlijst ontwikkeld, de Patient Reported Experience Measure, ofwel de PREM Geboortezorg. We bieden deze vragenlijst aan elke kraamvrouw aan. Het is een korte vragenlijst over wat belangrijk is voor de kraamvrouw (de cliënt) en zinvol voor de zorgverlener. We stellen vragen over de ervaringen met de zorg, voor elk van de organisaties waarvan door de cliënt zorg is ontvangen: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie. De cliënten beantwoorden de vragen op een eenvoudige 10 puntschaal met smileys. Tot slot vragen we naar complimenten en verbeterpunten. Om je te informeren over de PREM Geboortezorg, maakten we een speciale pagina met achtergronden, veelgestelde vragen en uitleg.


Lees ook

10 april 2025
Gegevensuitwisseling

Vanaf 1 juni: gegevensaanlevering Perined weer mogelijk voor verloskundigen

Vanaf 1 juni kunnen verloskundigen hun data weer zonder extra kosten aanleveren bij Perined. Dit is goed nieuws voor de...
26 maart 2025
Kwaliteit

Indicatorenset IG 2025 vastgesteld

De Landelijke Tafel Integrale Geboortezorg (LTIG), met vertegenwoordiging van Bo Geboortezorg, Federatie van VSV’s, KNOV, NvK, NVOG, NVZ, Patiëntenfederatie Nederland,...
24 maart 2025
Kwaliteit

Doe mee aan de pilot van het nieuwe meetinstrument voor VSV’s: VSV reflectie instrument

De voormalige VSV-spiegel is doorontwikkeld tot een vernieuwd en krachtig meetinstrument: het VSV reflectie instrument. Dit vernieuwde instrument helpt VSV’s...