Webinar 3 Goede Vragen
27 oktober 2020 organiseerde CPZ een webinar over de methode ‘3 goede vragen’. De methode ‘3 goede vragen’ stimuleert het gesprek tussen zorgverlener en cliënt met als doel het proces ‘samen beslissen’ te bevorderen.
Maartje Zelis, Gynaecoloog Zuyderland Medisch Centrum
De dialoog met de cliënt is belangrijk. De 3 goede vragen zijn een middel om het gesprek op gang te brengen.
In dit webinar vertellen Josine van der Kraan en Madeleine Ensink (adviseurs patiëntenbelang van de Patiëntenfederatie Nederland) hoe je met de 3 goede vragen aan de slag gaat. Je krijgt tips voor toepassing in de praktijk. We geven informatie over de herkomst van ‘3 goede vragen’ en delen de ervaringen in de zorg tot nu toe in Nederland.
Cliënten vooraf goed informeren is belangrijk voor het gesprek. Wij gebruiken daarvoor vaak een hulpmiddel zoals een keuzehulp.
Je ziet welke materialen er zijn ontwikkeld om je te helpen bij het toepassen in de praktijk. Maartje Zelis, Gynaecoloog in het Zuyderland Medisch Centrum vertelt over haar ervaring met de 3 Goede Vragen en deelt een counselgesprek waar de onderdelen uit de 3 goede vragen aan bod komen.
Binnen ons VSV vinden we uniforme informatie heel belangrijk. Dat elke cliënt niet allen goede maar ook dezelfde informatie krijgt. Daar zijn hulpmiddelen heel belangrijk bij.
Al de cliënt uiteindelijk een keuze maakt, is die vaak weloverwogen waardoor de cliënt er ook acher kan staan. En dan ook minder spijt heeft achteraf.
Tijdens het webinar zijn vragen gesteld. De vragen en antwoorden vind je op deze pagina in de Q&A 3 goede vragen. (volgt nog)