Rol van verzekeraar bij zorgverschuiving

De inzet van zorgverschuiving kan drie doelen; vanuit patiëntbehoefte de zorg dichtbij huis organiseren, als oplossing voor een capaciteitsprobleem of zorg tegen een lagere prijs met dezelfde kwaliteit elders kan worden geleverd. Zorgverzekeraars toetsen of een zorgverschuiving meerwaarde oplevert voor hun cliënten in de vorm van kwaliteit en doelmatigheid van zorg, op basis van de bovengenoemde doelen. Uit onderzoek is gebleken dat voor een succesvolle zorgverschuiving het van belang is dat er bewijs is voor de verschuiving. Het advies van verzekeraars is dus om tijdens een eventuele pilotfase goed in beeld te brengen wat de effecten zijn op kwaliteit en doelmatigheid. 

Voor wat betreft de betaalbaarheid van de zorg: het uitgangspunt is dat de transitie naar passende zorg macro-neutraal verloopt. Dit betekent dat de zorg in totaliteit niet duurder mag worden.  Maar mogelijk wel goedkoper. Men kijkt niet alleen naar de kosten van de zorg in de eigen lijn, maar ook van de ander. Per specifieke zorgverschuiving is het dus verstandig om met elkaar na te gaan of de zorg voor de totale cliëntengroep niet duurder wordt, bijvoorbeeld door dubbele bekostiging. Verzekeraars vragen in principe om een positieve businesscase waarbij de kosten van alle betrokken zorgverleners zijn opgenomen.

  Rol zorgverzekeraar bij zorgverschuiving
 
Zorgverzekeraar toetst de kwaliteit en doelmatigheid van zorg, maar ook het effect op de zorgplicht
 
Kwaliteit van zorgToegankelijkheidDoelmatigheid
 
Is het vanuit patiënten perspectief gelijk of beter?Is de zorg na de zorgverschuiving van minimaal dezelfde kwaliteit?Zijn de zorgverleners bevoegd en bekwaam om de zorg te leveren?Is dit geborgd in samenwerkingsafspraken, registers, etc.?  
Is de zorg door deze zorgverschuiving beschikbaar voor alle verzekerden in de regio?Draagt het bij aan het oplossen van de capaciteitsproblematiek?Is de zorg in ieder geval niet duurder geworden?Wegen de kosten op tegen de baten?                
Bron: VGZ