Workshop: Cliëntparticipatie
Cliëntparticipatie: wat is dat eigenlijk? Welke onderdelen uit de zorgstandaard hangen samen met cliëntparticipatie? Wat moet je als geboortezorgprofessional vanuit de wet- en regelgeving èn vanuit de zorgstandaard? Hoe kun je dit in je regio vormgeven en welke handvatten kunnen je daarbij helpen? Ine Pennings, voorzitter van de Integrale Geboortezorgorganisatie JIJWIJ gaf de deelnemers antwoord op deze vragen. Ine: “We zijn maar gewoon begonnen. De cliënt zat vanaf het begin bij elke reguliere vergadering aan tafel. Achteraf hadden we beter moeten bedenken waar we een Moederraad voor in zouden willen zetten.”
Vervolgens vertelde Carola Groenen, voorzitter van het VSV Nijmegen ‘Samen sterk’ over haar ervaringen om een Moederraad in te stellen en hoe waardevol dit is. In Nijmegen is onderzoek gedaan naar wat er naar de mening van professionals en cliënten beter zou moeten. Wat bleek: er was vrijwel geen overlap in wat professionals vonden wat voor verbetering vatbaar was in vergelijking van wat de cliënten daarvan vonden! Opmerkelijk! Des te meer reden om de cliënt mee te laten denken en beslissen over de vormgeving van de integrale geboortezorg.
In de discussie hebben de deelnemers veel tips en ervaringen uitgewisseld over de totstandkoming van een cliënten/moederraad, zoals:
- Pak het opzetten van een cliëntenraad pragmatisch aan en kijk ook bij bestaande cliëntenraden; bijvoorbeeld bij de kraamzorg of ziekenhuizen
- Maak een profiel van deelnemers van een cliëntenraad en zorg voor scholing
- Wees duidelijk over de verwachtingen naar de leden in de moederraad; een moederraad is geen klachtengroep.
- Laat de moederraad zelf cliëntervaringen ophalen en advies uitbrengen.
- Nog een aantal tips voor het ‘werven’ van de moeders/vaders:
- Sluit aan bij de Ouderraad van bijvoorbeeld de kinderopvang
- Ga werven bij centering pregancy-groepen
- Sluit aan bij bestaande initiatieven die met name de kwetsbare zwangeren bereiken
- Zorg voor een (vrijwilligers)vergoeding
Het CPZ werkt met pionierregio’s aan een handreiking cliëntparticipatie, die andere VSV’s kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een Moederraad in te stellen. De verwachting is dat deze in januari 2018 beschikbaar is. De workshop werd afgesloten met een oproep: Deel alle opgedane kennis en initiatieven met het CPZ. Het CPZ plaatst deze informatie in de Kennisbank op de website. Alle VSV’s kunnen daar plannen van aanpak, tips en ervaringen van andere regio’s vinden.
Meer informatie over dit onderwerp vind je in de themapagina cliëntparticipatie.